9 apr. 2015

Jag har provat Copics Glitterpennor




Titta vad Pysseldags tagit hem!
Copics har glitterpennor. I Sverige är vi inte så bekanta med dem, men i Norge används de flitigt.
Så det är dags att vi i Sverige kommer ifatt och får ta del av dessa fantastiska pennor. :)

Pennorna är vattenbaserade, som blir vattenfasta när de torkat. De innehåller mikroglasflingor och reflekterande glaspärlor. Färgerna är transparenta och har pigmentbaserat och syrafritt bläck. Förutom att färlägga med dem är de fantastiska att skriva med. Dessutom räcker de länge och enligt tillverkaren kan man skriva upp till 360m med dem. :)
Och fungerar de med Copics borde de fungera utmärkt med andra alkoholbaserade pennor så som Promarker och Spectrum Noir också. :)

Pennorna är smala och kommer i förpackningar om 12 enligt ovanstående bilder.
Korkarna är lätta att ta av och sätta på igen.
Det är bra spetsar som är hårda (ej penselliknande som Copics vanliga pennor). Detta gör att jag kan färglägga större fält, men även små, smala delar och även skriva med dem.


Jag har även provat några av pennorna  på ett motiv jag färglade i helgen.
Jag har försökt fota så att ni kan se det glittriga i motivet, men det är inte det lättaste eftersom 4CC-papper är lite halvblanka redan i sin finish. Men jag hoppas ni kan se ändå.

 Jag har använt i hårslingorna, i blomman och i de gröna växtstjälkarna.

Jag har även använt diverse glitterpennor och prickat swirlar som går från kvinnan och utåt.

OBS! Jag använder mer och mer Sharpies vita paint pen. Använd det absolut sist efter du använt glitterpennorna. Annars får du färglägga runtom det vita.

Behöver man då 24 färger?
Jag kanske inte är rätt person att fråga om detta eftersom jag är pennoman. :D
Men ja, det tycker jag att man behöver.
Varför?
Jo för att de skiljer sig avsevärt i färgerna och de kompletterar varandra väldigt bra. Man vill att pennorna ska diffundera in i motivet och inte vara uppenbara.

Här har jag ritat ut samtliga färger. De översta i vänstra raden är väldigt ljusa och mjuka och den som ser vit ut längst ner till vänster är transparent.

Dessa kommer att användas på många av mina motiv hädanefter. Det kommer att krävas träning att använda dem. Men sen finns det ju så många olika sätt att använda dem på (prickar, ränder, swirlar, rutor, etc) så jag vet att jag har många, roliga timmar framför mig. :)

Och leveranstiden för dem är kort. Vi har leverans till oss tisdagar och torsdagar.

Var finns då pennorna?
Ni hittar dem under nyheter v.15 samt under övriga Copicsprodukter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar