18 apr. 2013

Pirogrecept

Detta recept har jag fått av mamma. Var hon fått det från i sin tur vet jag inte. En receptbok säkert. ;)

      Deg:

  • 50 g färskjäst
  • 225 g margarin
  • 4½ dl mjölk (hon har skrivit standard, men jag använder mellan)
  • 1½ tsk salt
  • 3 ägg
  • 975 g vetemjöl (jag tar ibland hälften graham)
  • + ev 2 dl mjöl om degen är för lös samt till kavling
  1. smula jästen i degbunken och rör ut med 3 msk av mjölken
  2. smält margarin och tillsätt mjölken samt se till att vätskan blir 37°
  3. Häll vätskan över jästen
  4. tillsätt salt, ägg och mjöl
  5. arbeta degen smidigt
  6. jäs till dubbel storlek (ca 1 timme - jag brukar låta jäsa minst en timme)
  7. ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta den smidig
  8. kavla degen så den blir lagom tjock att hålla fyllningen
  9. ta så stor eller liten tallrik, vänd uppochner och skär ut cirkel
  10. lägg i fyllning med så lite vätska kvar som möjligt
  11. jäs 20 minuter
  12. pensla med uppvispat ägg och strö sen vallmofrön.
  13. grädda i 225° ca 15-20 min, eller längre om det är mycket stora piroger

Jag har tidigare kört köttfärsfyllning, som jag stekt med lök och haft i lite soja.

Nu senast hade jag lök, vitlök, bacon, köttfärs, färska champinjoner och finrivna morötter. Har inte smakat dem än, men det luktade och såg gott ut. :)


Väl smakat. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar