22 aug. 2012

Grattis Lucas på 14-årsdagen

Idag fyller min gudson Lucas 14 år. :)
Naturligtvis har jag gjort ett kort till honom.
Det passade jag på att göra förra tisdagen när det var en utmaning på facebook i en grupp som heter "En kväll - en utmaning!".

Så här löd utmaningen:

Jag hade tänkt mig en färgutmaning .
Och den går ut på att skapa valfritt alster: kort, Lo, altrat eller något skapat..
Och jag vill att ni skapar något i höstens färger : olika nyanser orange,brun och grönt..
Ni får även ha med svart och vitt..
Valfritt att använda stämplar ..
Jag utser 3 vinnare som får pris 




Så jag tog fram kraftpapper, som är brunt i grunden. Tog fram en mask och diverse distressfärger:

  • wild honey
  • spiced marmalade
  • dried marigold
  • rusty hinge
  • ripe persimmon
  • mowed lawn
  • vintage photo
Sen satte jag igång och började färga in pappret m h a ett ink blending tool, som man kan hitta i de flesta scrapbookingbutiker.
Jag finner att detta är det bästa verktyger. Det är bra svamp och det är ett bra handtag. Jag har tagit en häftpistol och häftat fast kardborren under handtaget då detta har en tendens att vilka släppa efter ett tag.




Jag färgade in med olika färger över varandra för att försöka få lite djup i blommorna och tog till sist brunt runtom i kanterna, med masken fortfarande på pappret.

Efter det stämplade jag fjärilarna, med svart Archival Ink. Detta är en vattenfast dyna, som är hård och bra. En annan bra dyna är VersaFine.

Jag stämplade med Distress Embossing Ink, en transparent dyna som håller sig blöt ganska länge, så att man inte behöver stressa med embossingpulver över motivet. Det finns även transparent dyna i andra märken som är bra, men detta var vad jag använde denna gång.

Jag tog ett distressembossingpulver, brushed corduroy, och hällde på och embossade det. När pappret svalnat strök jag lätt med fingrarna över det embossade för att få bort vissa pulverbitar som man ska ta bort.
Efter det stämplade jag grattis i ramen, med Archival Ink.

En liten journaltag, som jag köpte i våras fick vara med. Jag klippte av de yttersta kanterna, som var vita. De passade inte in utan jag tyckte det blev snyggare att börja direkt med den lilla ram som fanns på pappret.
Sen färgade jag in pappret, först med wild honey och sen vintage photo. Till sist på det lilla pappret strök jag under veckodagen tisdag, ringade in 21 och skrev 2012 själv. Jag kunde ringat in 12 längst ner på "linjalen", men misstänker att gudsonen då trott att jag blivit helt knäpp och trodde att han fyllde tolv istället för fjorton. :)

Innan jag klistrade dit datumpappret stämplade jag ett av mina favorithörn bakom. Det gav lite mer umpf i det hörnet tyckte jag. Och nu finns det ju även en spegelvänd stämpel till den så att man kan dekorera samtliga fyra hörn om man vill. :)

När jag tittade igenom mina små charms och annat hittade jag att en av Tim Holtz små emaljskyltar faktiskt hade nr 14. Så den åkte naturligtvis på kortet. :)

Jag ville ju gärna att gudsonens namn skulle stå på framsidan, så jag tog fram gamla skolbokstäver, som jag fick av en vän i våras. Hon ville inte ha dem medan jag såg dem som världens guldgruva. :)
Så det var bara att rota igenom plastpåsen och hitta bokstäverna, som sedan chalkades med vintage photo och walnut stain. L, c och s sitter klistrade direkt på kortet medan u och a sitter på 3D-kuddar.
Och eftersom vokalerna var röda från början, fyllde jag i så att de numer är mer orangea (fast det syns lite dåligt).

Sist, men inte minst, hängde jag fast lite nycklar som en rolig detalj.
 

Insidan har jag tydligen missat att ta foto på, så det får jag göra nästa gång jag är där. Typiskt mig i alla fall. :)

Det bästa var att jag vann förstapris i utmaningen!!! :D
Jag har inte fått priset än, men det ser jag fram emot. :)




1 kommentar:

  1. Det priset är du väl värd med det kortet och de färgerna!!

    Grattis och kram.

    SvaraRadera