9 mars 2012

Gör saker lite personligare

Jag är mycket för att ta saker som finns hemma och altra dem så att de blir mer personliga.
Och det var just vad jag gjorde igår. Jag tog en gammal teburk där vi förvarar vitaminer, allergimedicin m m som tas varje morgon till frukost.
Jag tyckte verkligen inte att burken var fin, så den passade utmärkt att altra.

Före- och efterbild
Jag mätte mönsterpapper (BoBunny) mot burken och ritade av där locket kom. Jag ville inte att pappret skulle gå ändå upp till kanten eftersom det skulle bli för svårt att få på locket då. Därför syns lite av originalmotivet när man öppnar burken, men det gör mig inget. Vill man dölja detta kan man alltid måla med färg innan man sätter på pappret.

När jag skurit till så mycket som behövdes chalkade jag kanterna då jag ville ha en lite gammal och sliten look på det för att det passade med pappret.

Jag satte dubbelhäftande tejp runtom burken och lät den stå på bordet medan jag var noga med att se till att pappret var mot bordet hela tiden. Detta gjorde att pappret monterades rakt, vilket var viktigt eftersom tejpen inte är "förlåtande", d v s att man lätt får loss pappret och kan ändra om det blir fel.

När pappret var på tog jag itu med locket. Jag ritade ut hur stort locket var och klippte sen ytterligare en bit utanför detta för att pappret skulle gå ner över kanterna. Hela locket täckte jag med dubbelhäftande tejp för att sen sätta dit mönsterpappret.
Jag vek ner sidorna för att sen göra två klipp i varje kant för att få det jämnt.
Efter det satte jag på ett kantband för att dölja att pappret inte gick ända ner på alla sidor samt för att jag tycker det är snyggt att ha spets där.



Som synes kunde jag inte låta bli att ha lite blommor på burken, både på sidorna och uppe på locket.
Dessa klistrades på m h a en limpistol, en underbar uppfinning.







Här är en annan burk som jag började altra igår, men som saknar text på sig. Denna ska jag skriva ut på datorn och klippa till.




Imorse såg det mycket trevligare ut när man tittade på burkarna.
Och när tabletterna i den blå burken är slut är det bara att fylla på burken med nya. Tröttnar jag på den är det bara att spara nyare burkar och altra dem. :)

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar