Ikväll har jag varit gräsänka. Maken har varit och gjort musik.
När jag slutat arbeta för dagen värmde jag mat och gick upp och satte mig och tittade på en typisk chick flick, d v s tjejfilm. Det blev Skottår/ Leap Year, med Amy Adams och Matthew Goode. Jag hade lånat den av Jessica så det passade jättebra att se den när det bara var jag och katterna hemma.
När väl maten var uppäten gosade jag och Tudor ner oss i soffan och jag fortsatte att se filmen. När filmen var slut och jag ville hämta lite glass, väckte jag honom försiktigt. Direkt lade han tassen på mitt finger och höll det. Är han inte gullig?! :)
Efter en liten stund fick jag lov att stiga upp och gå ner i köket och hämta mig lite glass. Tudor fick smaka lite vamilj. Det var gott. Dock vet jag att de inte ska ha mycket då de är känsliga för laktos, men att slicka av ett finger med glass är aldrig någon fara.
När han var nöjd lade han sig på mig igen och jag mumsade glass och läste ut Änglar, av Marian Keyes. Det enda som hörts ikväll har varit när det blåst till riktigt rejält. Lite mysigt, samtidigt som jag lider med alla de djur som inte kan ta skydd ordentligt.
Sen ca en timme tillbaka är maken hemma. Jag har tagit fram en ny bok att läsa och blåsten ökar på utomhus. Det är skönt att ha familjen samlad. <3
I måndags kom Maria hit, en vän till makens familj sedan många, många år.
Hon var här till i onsdags och vi hann med massor, trots att vi tog det lugnt. :)
I tisdags åkte vi till Kolmården och Tropicarium. Trots att vi bor hyfsat nära och vi varit inne på själva djurparken, har vi aldrig orkat att gå in där med. Men denna gång var det endast Tropicarium som var målet.
För att det inte ska bli superlånga inlägg, delar jag upp besöket lite. :)
OBS! Klicka på bilderna så får ni dem mycket större. :)
En väldigt trevlig entré med många och stora glasrutor och utanför möttes vi bl a av en haj. :)
Maken försöker, på bilden, att checka in oss på facebook. Täckningen var inte den bästa, men han lyckades.
Allra först var det en "monter" med silkesapor och ödlor. Vad jag kunde räkna så var det minst tre apor och tre ödlor. Personligen tyckte jag att aporna var sötast. :)
När man tittat på dem fick man öppna en nätmetalldörr och kliva in i ett rum med härlig djungelklimat och natur med en liten bro. Vi var inte riktigt säkra på vad som skulle möta oss mer än att det var apor, för de hördes väl när de satt i buskarna/träden. :) Det var marmosettapor.
Denna lille parvel klättrade ner och var nyfiken på mig, innan den hoppade på min axel, över till maken och sen till ett annat träd.
När jag vände mig om såg jag att en annan hade satt sig på repet till bron och tittade nyfiket på Maria, som gick först av oss.
Maria ville fota den och plötsligt tog den tag i mobilen och var jättenyfiken. Hen fick titta på sig själv medan jag och maken fotade för fullt. :)
Hen var så fascinerad av att titta på sig själv och visste inte om hen skulle nafsa eller krama bilden. :)
Ganska snart kom det ytterligare en liten apa som även den var minst lika nyfiken på Marias mobil.
På vänstra bilden lyckades jag fota precis när den ena apan bet Maria i fingret för att hon klappade den. Vi läste efteråt att de inte gillade att bli klappade och sa då ifrån, vilket denna gjorde så fint. De bet inte hårt så det var ingen fara och naturligtvis klappade vi dem inte igen efter att de visat att de inte gillade det. :)
Plötsligt hoppade den ena apan över till mig och klättrade sen över till makens mobil. Den var grön och intressant. Där satt hen och balanserade så fint och var nyfiken på vad han gjorde med mobilen. :)
Efter det hoppade den över till mig och kollade in maken igen.
Sen blev naturligtvis min mobil också spännande och hen var mycket nyfiken på att titta på sig själv. Åter igen visste den inte om den skulle bita skärmen eller krama den. :)
Och som om dessa foton inte var nog, spelade maken in en liten film där.
Bara att besöka dem var väl värt pengarna. Så underbara, gulliga och roliga. :)
Det var allt för idag. Nu ska jag lägga mig i soffan och nysa vidare.
Kram
Idag var det äntligen tid för mig hos Jenni på MS Studio's frisörsalong i Mantorp. Jag skulle få lockar i mitt hår igen. Åh vad jag längtat. Maken vet att det känts som en evighet sen jag bokade denna tid för 10 veckor sedan.
Så 15.30 var jag på plats och lockar fixades.
Vi hade trevligt, som vanligt. Det är alltid kul att träffa henne. :)
Efteråt åkte jag hem. Maken bytte om och vi begav oss ut för att gå vår dagliga promenad. För det är nämligen så här att maken går ca 2,7 km varje dag på lunchen när han arbetar. Och han är lite rädd att semestern ska förstöra detta, och det vill ju inte jag heller. Dessutom behöver jag få in rutinen och komma ut och promenera.
Dock provade vi att promenera här ute där vi bor förra veckan, och det var fruktansvärt. Det var så mycket flugor, bromsar och blinningar, att jag bitvis sprang och hade panik eftersom de följde efter och lämnade inte oss i fred.
Därför gjorde vi så att vi i måndags gick en promenad i Mantorp. Igår blev det här ute när Musse skulle till sitt nya stall.
Idag tänkte jag först att vi skulle åka och promenera lite i Skänninge. Vi är är "ofta", men har väldigt dålig koll på det lilla samhället. Men när vi satte oss i bilen och körde mot Skänninge, började det regna mer och mer. Snabbt och lätt ändrade vi oss och körde vidare till Vadstena, där det blev en promenad på 4 km. Till en början regnade det lite men vi hade paraplyer med oss så det var inga problem. När det slutade var det riktigt skönt ute och vi gick ut till piren. Jag kunde naturligtvis inte låta bli att stanna lite här och där för att ta foton.
Vår promenad enl Runkeeper. Nålarna visar när jag stannat - för att ta foton. :)
Så här bra ser man var man promenerat med appen Runkeeper.
Fyren vid Vadstena gästhamn
Det blev ju inte en promenad i snabb takt, men istället går vi lite längre. Jag vill kunna njuta och det gjorde jag verkligen idag. Vadstena är en vacker stad så när jag har vackra saker att titta på (förutom maken) kan jag gå mycket längre, än om jag ska gå på grusvägen här hemma.
På vägen hem möttes vi av regn igen mellan Skänninge och vårt hem.
Dubbel regnbåge
Först var det en dubbel regnbåge, vilket är väldigt häftigt tycker jag. Det är alltså inte en reflektion i bilrutan utan verkligen två regnbågar.
Och efter några hundra meter efter denna bild var tagen såg man en komplett regnbåge, en sådan som alla barn ritar - från mark till mark. Den var så stark och tydlig att man verkligen kunde se varje färg och se regnbågen nå marken. Wow. Tyvärr var den så stor och vi så nära att jag inte kunde fotografera den. Men den var vacker. Ni får tro på mitt ord. :)
Förutom att promenera varje dag, tittar vi nu på en film varje kväll.
I måndags blev det "Jag älskar dig till döds", där Kevin Klein gör en underbar roll. Igår blev det senaste Mupparna-filmen och idag blev det Vatten för elefanter. Mupparna var bra, men Vatten för elefanter - vilken film!!! Väldigt bra.
Vad som händer imorgon vet jag inte. Men en promenad och en film blir det i alla fall. :)
Natti natti. :)
Idag letade maken upp (han fick i uppgift att hitta vad vi skulle göra med laxen) ett recept som han sen testade när han kom hem (jag tog hand om disk och annat).
Det var otroligt gott och kan verkligen rekommenderas. Jag hade lite ris och K hade kokt potatis.
Och sen har jag ju glömt att berätta att jag filmade och lade ju upp filmen sen på YouTube på Tudor när han får kattmat i sin aktivitetsboll. Ha på ljudet för man hör honom i början. :)
Visst är han söt?! :)
Nu ska jag stänga datorn för idag. Det blev ca 13 timmars arbetsdag idag, men det var väl värda timmar, för vilka stämplar det kommer att släppas i vår! ;)
Idag är det helgdag. Jag skulle vara ledig. :)
Jo, jag känner mig ledig, så jag klagar inte. Att sitta i pyjamas i soffan och jobba med maken i den andra soffan och ha tv'n på är väl att nästan vara ledig. :)
Det är så mycket nyheter på gång att jag är alldeles lyrisk. Jag håller på att fixa hit och dit och däremellan njuter jag av ledigheten. Det är helt underbart att tänka att det är fredag idag och vi är hemma båda två och har två hela dagar kvar av ledighet. :)
Såg ni den franska filmen Igelkotten igår på SVT2?
Den är baserad på boken Igelkottens elegans av Muriel Barbery.
Själv har jag kommit ca halvvägs i boken och spelade in filmen igår, men kunde inte hålla mig att läsa boken klart utan såg filmen inatt. Jag kan verkligen rekommendera den.
En film, som vi också såg igår och som jag antog inte skulle vara så bra vilket den inte heller var, var Little Fockers. Men har man sett de andra är, i alla fall jag, nyfiken på vad som händer i denna film.
Detta är den tredje filmen i den serien där bl a Ben Stiller, Barbara Streisand, Robert De Niro, Dustin Hoffman m fl är med i.
Men nu har man sett den också. :)
Min underbara make köpte hem det senaste numret av Magnolia Ink igår så det tittade jag igenom på kvällen.
Magnolia Ink nr 1 2012
Jag var positivt överraskad för jag upplevde att det var fler projekt man kunde göra i detta nummer. Dock var vissa av projekten lite "gamla" (i alla fall för mig), men jag tyckte ändå att det var ett trevligt nummer. Och som alltid blev jag väldigt sugen på att gå ner och sätta mig och färglägga. :)
Rimna visade och tipsade igår om en app, Frametastic, som är lite som Diptic. Du väljer hur många bilder du vill ha med samt utformning och färg på ram. Frametastic är helt ok.
När jag ändå var inne på App Store hittade jag en app som heter "Albums" som jag testat, mer jag återkommer mer om den. Den gör kollagebilder där du även kan välja bakgrunden bakom bilderna, vilket är lite trevligt.
Om den är någon som testat den får man gärna skriva vad man tyckte om den.
Nu ska jag ta och läsa lite. Jag har jobbat klart för idag. :)
Även idag är en lugn dag hemma hos Hagholms.
Vi har tittat på film och just nu är tv'n bara på i bakgrunden medan jag jobbar och Kalle fixar med datorerna. Ice Age är på TV4.
För de som redan känner oss vet att våran lilla Duracell, lilla hjärtat, tycker om att titta på tv. Helst ska det vara apor, men hon tycker även om Gustav-filmerna.
Idag, för en stund sedan, hitade vi henne på tv-bänken och jag var tack o lov snabb med att få upp kameran och filmade henne. :)
Visst är hon söt?!
Ja, jag är lite partisk. :) Men det tycker jag att man får vara.
Nu blir det att jobba vidare lite här.
Ha en fortsatt trevlig tisdagkväll. :)
Oj vad vi tittar på filmer denna jul. Det är så mysigt.
Vi har precis tittat klart på Black Swan ikväll.
I eftermiddags såg vi Draktränaren. En jättehärlig film. Draken Tandlös (se bild) påminner väldigt mycket om Stitch och katter. :) Den kan jag verkligen rekommendera om den inte setts.
Igår såg vi Rio
Vi såg även Bad Santa
Ett päron till farsa firar jul, så klart!
Elf, som är så gullig. :)
Det är mysigt att kura upp i varsin soffa bland kuddar och filtar och titta på film. Framför allt när det blåser så mycket som det gör ute. Det var värre igår, men det blåser på ganska rejält även idag här ute på östgötaslätten. Vi har över huvud taget inte varit ute idag. Katterna har, i eftermiddags.
Men det bästa är ändå att vi har massor med bra filmer kvar att se, så det finns alltid en massa att se fram emot. :)
Idag har jag suttit och färglagt julmotiv till julkort. Det tar en bra stund för mig att färglägga. Jag har återigen färglagt med copicpennor på 4CC-papper, men börjar känna att jag saknar att färglägga med distresser. Dock blir det härligare röda nyanser med copicspennor så är det julmotiv kommer jag att fortsätta med copics så blir det distresser till andra motiv.
Ikväll har vi tagit det lugnt och tittat på en jättebra film som jag verkligen kan rekommendera till andra. Rolig, varm och gav lite eftertanke.
Ikväll när vi kom hem och åt vår middag tittade vi på film.
Bild från imdb.com
Narnia - Häxan och Lejonet blev det.
Jag kommer fortfarande ihåg den tecknade filmen som fanns när vi var små. Jag tyckte den var jättehemsk och otroligt sorglig när Aslan dog. Och trots att jag visste hur filmen slutade kom tårarna när Aslan dog.
Det var en bra film. Tilda Swinton är en fruktansvärt bra skådespelerska, och inte bara i denna film.
Förutom film och middag har vi hängt tvätt och jag har spelat lite Wordfeud.
Wordfeud är ett spel som man kan ladda ner till din smartphone eller iPad. Det påminner oerhört mycket om det klassiska spelet Alfapet, men skiljer sig ändå lite. Här får man använda alla former och inte bara grundform. Tyvärr finns inte alla ord med när man försöker lägga ut orden, men det är roligt ändå.
Det bästa är att om man i inställningarna till spelet väljer "random board" får man olika bräden varje gång man börjar ett nytt spel mot någon. Detta gillar jag oerhört. Då blir det roligare att spela. :)
Och för er som har facebook finns det en grupp som heter just Wordfeud som man kan gilla eller gå med i.
Jag kallar mig Pysseldags Ciza om någon vill spela mot mig. :)
Nu blir det att kolla på någon serie innan det är dags att lägga sig.