20 okt. 2011

Halloween- och alla helgons dag-kort

Det är inte helt ovanligt att man tror att halloween och Alla helgons dag är samma sak, men det är det inte. Alla helgons dag är en kristen högtid sen länge och har sen ett tag tillbaka inte ett fast datum. Det varierar mellan den 31 oktober och 6 november, medanhalloween är en utländsk tradition som är mycket stor i USA, men som mer och mer blir större här i Sverige. Halloween har ett fast datum som alltid är den 31 oktober.
Jag hade tänkt visa flera kort idag som jag gjort inför halloween och alla helgons dag. Jag tycker att båda tillfällena är mysiga och jag gillar att uppmärksamma dem.
IMG_6214
Papper från Graphic45 från förra året, eller två år sen.
Hösthälsningar är Pysseldags egna, som ni redan sett på ett kort Camilla gjorde.
Motivet är en äldre hÄnglarstämpel som jag färglagt med Copics.
Blommorna har Cathrine gjort helt själv och speciellt till detta kort. Tack! :) Om ni klickar på hennes namn kommer ni till inlägget där ni ser blommorna ännu bättre.IMG_6221
Kantstämpeln är från My Minds Eyes Lost & Found Two’s Sunshine

LF2082_big

Eftersom jag absolut inte är så förtjust i att massproducera kort, blir det alltid en utmaning att göra dem olika när man gör flera samma dag.
Här blev det andra färger men samma serie mönsterpapper, alltså från G45. Dock var jag mer förtjust i baksidan av papperna än framsidan. :)
Endast Pysseldagsstämplar är använda:
Bus eller godis
Spööke
Spöke med skylt
31/10
IMG_6215
Jag stämplade spöket på vanligt vitt cardstock. Det blev lite ojämnt stämplat p g a strukturen i pappret, så jag fick fylla i konturerna lite med en svart penna. Sen stämplade jag motivet igen på brunt cardstock och klippte ut skylten. Jag stämplade datumet på skylten för att sen tejpa dit den. Jättelätt och enkelt.
Jag ville skämta till Spöökestämpeln lite och stämplade den direkt på mönsterpappret för att sen stämpla den på vitt cardstock och klippte ut O’na så att de verkligen ser ut som spöken.
För att göra mönsterpapperna lite roligare använde jag samma stämpelset som till förra kortet och stämplade på långsidorna med de olika stämplarna. Ville att de tre rektanglarna skulle ha olika motiv.
Kort nr tre blev så här.
IMG_6216
Motivet är jag osäker på varifrån det kommer, men det är en äldre stämpel ialla fall.
Papperna är fortfarande från G45. Det stora mönsterpappret är helt underbart tycker jag. Ängel eller djävul. :) Och ett av de andra papperna från G45 hade rutor som spelkort så det var klart att jag skulle använda några av dem på ett kort.
Motivet är stämplat på 4CC-papper och färglagt med Copics.






IMG_6217
Vi fortsätter med halloween eftersom det kommer först. Ler.
IMG_6219
Motiv från The Greeting Farm som jag fick förra hösten. Hon är stämplad på 4CC-papper och målat med Copics. Bakom henne har jag rivit lite i en bit gammal pizzakartong som jag sen färgat in med distresstains och dyna
IMG_6218
Här har jag lekt med TH-masker, som var helt nya för mig
6780140-origpic-cce6a4
Jag använde glimmer mist, men kommer inte ihåg vilken färg. Dock ville jag liva upp dem lite så jag tog en glitterpenna, samma som jag använde på motivet, och ritade även lite runt texten.
IMG_6220

Nästa kort experimenterade jag lite med, men blev mycket bra.
IMG_6226
Die från Sizzix, som jag tyckte var mycket annorlunda och mycket fräck. Den är utstansad i svart cardstock och jag har sedan satt på ett grått cs bakom.
Träden är stämplar från Crafty Individuals och setet är detta
209
Visst är de underbara?!

Förutom träden har jag stämplat den lilla och mellanfladdermusen. Jag stansade ut en cirkel till en måne. Pappret är ett Magnoliapapper där jag tyckte att de vita prickarna skulle efterlikna stjärnor.
Kortet kan användas både till halloween, men även till alla helgons dag tycker jag.

På insidan gjorde jag det riktigt enkelt och valde att det skulle vara till halloween. Jag använde en av de mindre vimplarna och stämplade upp. Sen var det bara att skriva i halloween. Lätt som en plätt.
IMG_6228
Det sista kortet jag visar er idag är detta:
IMG_6225
Samma papper som förra. Samma trädstämplar.
Träddie från Tim Holtz. Det är verkligen en jätteläcker när man stansar ut den.
Jag har, precis som på förra kortet, färgat in kanterna med grå distress och till sist stämplat alla helgons dag.

Jag hoppas jag kunnat inspirera er.
Och som om detta inte var nog har jag en liten överraskning till er.
Fr o m idag t o m lördagen den 5 november (alla helgons dag) är det25% på alla halloweenstämplar samt alla helgons dag.
Stämplarna är redan nedsatta så priset du ser ska vara det nya nedsatta. :)
Vågar du vänta med att beställa?

Lämna gärna en liten kommentar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar