8 nov. 2017

Bokenkät hos Justnujusthar.com

De som känner mig vet att jag älskar att läsa böcker och läser en hel del. Just nu håller jag på att ta mig igenom alla skönlitterära böcker som är Augustnominerade. :)

Men idag tänkte jag svara på en bokenkät som min vän Anette har. Hon läser om än fler böcker än jag och har just nu en utlottning av Mons Kallentofts senaste böcker.

Hennes enkät hittar du här och utlottningen avslutas den 10/11-17.
Mina svar syns i blått.

1. Vilken typ av bok läser du oftast?
a) Deckare
b) Facklitteratur
c) Romance
d) Skönlitterär roman
e) Biografi
f) Fantasy
g) Science fiction
h) Ungdomsbok
i) Annat


2. Bästa omfång på en bok
a) 247 sidor
b) 447 sidor
c) 647 sidor



3. Vilket bokformat föredrar du?
a) Inbunden
b) Storpocket
c) Pocket
d) E-bok
e) Ljudbok
f) Kartonnage
g) Skinnband
h) Danskt band (Mjuka pärmar med invikta flikar)

4. Litterärt no-no
a) Vika hundöron
b) Låna ut mina böcker
c) Läsa under middagen
d) Vara oförsiktig om omslaget
e) Talspråk i böcker för små barn
f) Talspråk i böcker för vuxna
g)
Skriva i böcker
5. Ge exempel på böcker med snygga bokomslag!
 

 

6. Årstid då jag läser allra mest
a) vår
b) sommar
c) höst
d)
vinter
7. Drömyrke i bokbranschen
a) Författare
b) Förläggare
c) Formgivare
d) Förlagschef
e) Försäljare (bokhandel)
8. Du letar efter en riktigt bra bok, vilket förlag kan du lita på har just den boken?
Oj. Ingen aning faktiskt. Jag har aldrig brytt mig om vilka förlag som gett ut vilka författare så jag kan verkligen inte svara på denna fråga.
9. Är det någon typ av språk du har svårt för i böcker?
a) Ålderdomligt språk
b) Övertydligt språk
c) Erotiskt språk
d) Sentimentalt språk
e) Slangspråk/jargong
10. Vad får dig att följa en annan bloggare?
a) Informativa inlägg
b) Personliga inlägg
c) Fina inlägg
d) Fokus på litteratur
e) Blandad mix om kultur i alla former
f) En salig blandning (a-e)
11. Hur ofta ger du bort böcker i julklapp?
a) Nästan alltid, det är roligt att hitta den perfekta boken för en viss person
b) Nu tänker jag faktiskt ge upp, alla är konstigt nog inte lika stora bokälskare som jag själv
c)
Bara till personer jag vet uppskattar böcker
d) Gärna till personer som jag tycker borde läsa mer
12. Vad är viktigt när du väljer en bok till dig själv?
a) Handlingen
b) Språket
c) Att hålla sig uppdaterad om snackisarna
d) Stämningen
e) Att det är en bok av en ny, intressant författare
f) Att det är en bok av en favoritförfattare
g) Att det är ett snyggt omslag
13. Jag ser fram emot nästa bok av…
Anna Jansson, Liane Moriarty, Elena Ferrante, Anne Swärd, Cilla & Rolf Börjlind, Mons Kallentoft, Denise Rudberg & Hugo Rehnberg, Bettina Bieberstein Lee, Luca D'Andrea, Julian Fellows, m fl. Jag har hur mycket böcker som helst att se fram emot.

Mons Kallentofts samtliga böcker har jag läst och ser fram emot att läsa hans senaste om Malin Forss. :)
Så nu hoppas jag på en stor dos tur att jag får vinna den. :)

1 kommentar:

  1. Kul att titta in hos dig igen :) Jag håller med dig om att det är hur många böcker som helst att se fram emot av olika författare, tiden räcker inte till, och hela tiden kommer det nya, spännande böcker som lockar. Flera av de författare du nämner kommer ju dessutom med nya böcker redan efter årsskiftet :)

    SvaraRadera