8 mars 2017

Recension: Offermossen av Susanne Jansson

Jag fick möjligheten av Bokus att få läsa manuskriptet av Offermossen och recensera denna. Så tack Bokus för denna möjlighet. Otroligt roligt att få läsa och skriva om. Det gör jag gärna fler gånger.

Offermossen är en spännande bok man inte kan lägga ifrån sig. Det är Susanne Janssons debutroman. Den grep tag om mig redan från början.  Man vill bara veta mer.
Varför har Nathalie begett sig tillbaka till Offermossen och vad hände egentligen den ödesdigra dagen när hon var tolv år?
Vem är det som står i bakgrunden av fotot som fotokonstnären Maya fångat när hon hjälper Polisen att fotografera en brottsplats på Offermossen? Denna gåta lämnar inte henne och hon tar tag i det på egen hand och efterforskar.
Och vad har egentligen hänt Johannes när Nathalie hittar honom nedslagen på Offermossen? Kommer han att klara sig och kan han förklara vad som hände honom?
Varför råkar folk illa ut när de är ute på mossen?

Susanne har bra karaktärer och miljöbeskrivningar, så pass att jag blir nyfiken på att se denna plats, om den ens finns. Språket flyter bra och det är lätt att hänga med i handlingen. Korta kapitel som gör att man kan läsa endast en liten stund om man inte orkar eller hinner så mycket och inte vill sluta mitt i ett kapitel. Vi får följa både Nathalie och Maya och vad som händer i deras liv.

Jag gillade boken väldigt mycket och jag ser fram emot att läsa Susanne Janssons framtida böcker. Keep up the good work säger jag.

Så se till att läsa den när den kommer ut.

Offermossen får 4/5 av mig i betyg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar