22 juni 2012

Hur man använder digitala stämplar i word


De flesta har säkert sett att vi gjort digitala stämplar av alla stämplar vi hitills släppt samt på alla nya. Detta för att det är fler och fler som efterfrågar digitala stämplar. De tar mindre plats och är billigare än gummistämplar.
Men alla vet inte hur man använder digitala stämplar, och då vill man ju inte gärna köpa några heller.
Så jag tänkte visa hur man använder digistämplar i Word.
Vad jag förstått ska det gå bra att kunna skriva ut digistämplar både på bläckstråle- och laserskrivare.
Personligen har vi en laserskrivaren hemma, så det är vad jag har erfarenhet av. Men jag har läst på många ställen att det ska gå bra även med bläckstråle.


Jag använder personligen Word 2007, så det kan hända att det ser lite annorlunda ut mot er Word, men det borde vara samma tillvägagångssätt så jag ska försöka vara så noggrann som möjligt att skriva vad jag gör.


* Börja med att öppna Word. :)

* Välj INFOGA och TEXTRUTA (se bilden och följ de röda ramarna).


* Välj första alternativet ENKEL TEXTRUTA.

* Ta bort texten i rutan (som är automatiskt markerad) genom att trycka på deleteknappen.

* Ställ markören  själva ramen och högerklicka. Du ska nu få upp en lista

Där efter väljer du FORMATERA TEXTRUTA.
Nu ska du ha fått upp en ny ruta. Rutan du får upp ser ut enligt nedan.


* Redan på första fliken FÄRGER OCH LINJER ska du se till att TRANSPARENS står på 100%. Gör den inte det, dra den eller skriv 100% enligt nedan.


 Sen väljer du fliken STORLEK som finns till höger i menyn överst.
* Ställ in höjd och bredd på önskade cm och välj ABSOLUT på båda parametrarna genom att klicka på dem.

* Välj fliken LAYOUT till höger om STORLEK.
Välj alternativet BAKOM TEXT


Välj fliken TEXTRUTA, två flikar till höger.
Skriv 0 (noll) i de fyra rutorna, eller klicka på pil ner för att minska till noll.
* Klicka på OK längst ner i rutan.

Nu kommer ni att se att rutan fortfarande är väldigt avlång. Ingen fara.

* Högerklicka på ramen igen och välj formatera textruta, välj flik storlek och fyll i storlek, ex 14 på både höjd och bredd. Klicka ok.
Nu ska du ha fått en kvadrat.

Nu är du redo för att infoga bilder.

* Klicka med markören UTANFÖR textrutan, välj INFOGA och BILD.

Nu är det bara att lägga in en bild.
OBS! Börja alltid att arbeta bakifrån, alltså det motiv som ska ligga längst bak

Vill du flytta den bilden du inflikat:
Markera bild genom att klicka på den, högerklicka på den, välj FIGURSÄTTNING och välj sen om du vill ha bilden bakom text. Du kan nu flytta bilden och ändra storlek hur du vill.

Efterföljande motiv som du infogar ska vara FRAMFÖR TEXT, i figursättning. Detta måste du göra med varje efterföljande bild som du infogar.

När du tycker att du är klar med din bild, skriver du ut den på kopieringspapper först, för att kolla att det blir så som du du tänkt dig. När du är nöjd skriver du ut på önskat papper. Detta kort har jag skrivit ut på 4CC-papper, som du hittar här i shoppen. 4CC-papper är papper för färgkopiering och utskrifter. 
Du behöver alltid tänka på om och i så fall vad du ska färglägga med och ut efter det välja vilket papper du ska skriva ut på för att få bästa resultat.


Jag har använt totalt åtta olika stämplar som alla finns i Pysseldags shop.
Sök på flaskor, så får ni fram samtliga.
Texten hittar ni här och swirlhörnorna hittar ni här
Jag har skrivit ut kortet på akvarellpapper 300g. Detta lät jag ligga och torka några timmar, men man kan använda embossingfön också för att se till att skrivarfärgen verkligen torkat.
Sen har jag färglagt med distresser. Till sist har jag chalkat kanterna och klistrat på motivet på en vit kortstomme.
.
Lycka till och har du frågor, skriv en kommentar till inlägget så ska jag försöka besvara så bra jag bara kan.:)

Trevlig midsommar allihop. :)






1 kommentar:

  1. En mycket utförlig tutte! Fast lite krångligt verkar det vara, tyckte jag, glad att ha mac. ; ) Undrar om Pysseldags har några mac-läsare? Kanske skulle jag göra en mac-tutte i min blogg nån gång, så kan jag länka dit nästa gång jag använder en digistämpel... ifall ifall, menar jag.

    Ha det gott!

    SvaraRadera