28 apr. 2012

Hej då Oliver, välkommen Elvira

Oliver imorse
Vi har haft vår bil Oliver (jag har döpt honom efter hans färg, light olive green) i 4,5 år. En Toyota Avensis 2,0 med automatlåda.
Vi har trivts bra med honom och han har hjälpt till med mycket. Gått jättebra och en jättebekväm bil. Men tyvärr har han varit väldigt törstig för vår ekonomi, och för två veckor sen letade därför efter annan bil.

Ganska fort hittade vi vilken bilmodell vi borde skaffa oss, som var bensinsnål, automatlåda, rymlig och säker. Det blev en Toyota Prius och idag har vi hämtat hem vår nya lilla pärla.

Elvira
Vi är inte helt överens om namnet. Maken vill döpa henne till Elin och jag till Elvira. Detta eftersom hon är en elhybrid. Men eftersom vi har en vän som heter Elin tycker jag att Elvira låter lite bättre. :)

Hon har redan varit med oss och handlat mat samt en tur ikväll för att köpa pizza. Hennes förbrukning låg, nu när vi kom hem, på 0,49l/mil, jämfört med Olivers 0,9. Lite skillnad! :)

Jag hoppas att nästa köpare, som köper honom hos bilhandlaren, tar väl hand om Oliver. Och vi ska ta väl hand om Elvira. Vi har utmanat oss själva att försöka få ner förbrukningen så mycket det bara går. 0,42l/mil står det att den drar med blandad körning. Så vi får väl se. ;)

Vi är jätteglada i alla fall. Och personligen känner jag att Elvira är ett nytt kapitel i vårt liv. Oliver köptes då vi fortfarande trodde att vi skulle få barn och det är en rejäl familjebil. Nu har vi en mindre, sportigare och miljövänligare bil. Jag är övertygad om att vi kommer att trivas jättebra ihop. :)

1 kommentar:

  1. Oh, vilken gullig relation du har till dina bilar, blir alldeles varm i hjärtat när jag läser! Dessutom vill jag passa på att hylla dig för din insats, du är en miljöhjälte!

    SvaraRadera