25 mars 2012

Träff hos Reprint

Idag åkte jag och en av mina DT-tjejer Anna till Reprint, som har sitt företag strax utanför Falkenberg.
Kl 05.00 steg vi upp imorse och kl 06 satt vi i bilen, på väg mot inspiration och nya kunskaper. :)

Vi imorse på Reprints lager. :)
Fyra stationer och kurser var det som var planerade för dagen och det var jättetrevligt.

Första stationen var jättekul. Den hölls av Ulrika och med sällskap av Marie.
Vi fick göra våra egna mönsterpapper och sen dekorera fritt på kartongerna. Jag och Anna bytte papper med varandra så att hon fick sin favvofärg lila och jag fick min favvofärg rosa. :) Alla var glada och nöjda.

Bannern är av vellumpapper där jag tagit en stämpel och stämplat längs kanterna samt en stämpel i mitten. Både vellumet och mitt nya mönsterpapper blev kantat av glitterlim. :)
Vi fick alla välja varsin charm att använda på kartongen och jag valde en nyckel med en krona på. Jag tyckte den var jätteläcker.

Till stämpeltrycken använde vi Brilliancedynor, som är lite skimrande och finns nu i ännu fler läckra färger. :)

Första kursen där vi fick altra en äggkartong samt göra våra egna mönsterpapper

På station nr 2 visade Annelie (hoppas jag kommer ihåg rätt) hur man kan leka med krympplast och göra fräcka smycken/hängen/charms.
På den vänstra använde vi först en torrembossingplatta så att vi fick ett reliefmönster.
Sen färglade vi våra motiv med div Staz On-färger. Här borde även Brilliancedynorna funka tycker jag, så det ska jag testa.
OBS! Hål stansades ut medan motivet var stort. Detta måste göras innan man värmer då risken är otroligt stor för att det spricker om man gör hål efter.
Till sist drog och duttade jag med svart dyna så endast reliefen fick färg.
Bort till embossingfönen och hålla fast motivet m h a en pincett på ett non stick-underlägg (annars flyger plasten iväg) tills det kryllat ihop sig och sen vecklat ut sig igen. När det slutat veckla ut sig slutar man att värma och tar förslagsvis baksidan av en Tim Holtz die och trycker mot motivet så att det blir platt.

På det högra/övre hänget färgade jag först in plasten i olika färger för att sen stämpla en stämpel med svart färg. Till sist chalkade jag kanterna med rosa, som var en stor kontrast till de andra färgerna, för att sen värma på.

Det var verkligen jätteskoj att leka med krympplast och vi fick tips om att gärna stansa ut olika formar i Spellbinders för att variera. Dessutom kan man sätta ett foto bakom om man gör en ram av krympplast. Mycket fräckt. Det är mycket som ska testas med krympplast nu må ni tro. :)

Mina krympplast smycken/hängen/charms/dekaler
Vår lunch - smörgåstårta
Efter station två var det dags för lunch. Vi var vrålhungriga och njöt av den goda smörgåstårtan som Reprint bjöd på. :)

Station nr 3 gick mycket ut på back to basics. En station som fick oss att tänka till och även tänka om lite. Det var nyttigt och kul. :)
Man kunde göra två kort, så vi valde att göra varsitt, även om Anna hann göra båda. Själv var jag så varm i det rum vi satt, så jag klarade inte av att stressa fram ett kort. Så jag gjorde det jag tyckte var finast. ;)

Mitt kort från station nr 3
För tillfället har jag inte fotograferat kortet vi gjorde på station nr 4. Där fick vi prova alkoholbaserade pennor som heter Spectrum Noir - som jag berättar mycket om i ett separat inlägg.
Dock ville jag visa er motivet jag färglagt ikväll när vi kom hem. :)

Underbara pennor att jobba med om man använder  rätt papper
Som sagt, det har varit en lång dag, men otroligt rolig och givande. Vi har träffat nya bekantskaper samt äldre bekantskaper. Varit trevliga mot alla, trots att detta inte kunde besvaras. Personalen och kursansvariga på Reprint är underbara och det är verkligen jättekul att hälsa på. Jag längtar redan till höstens träff. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar