13 mars 2015

Uppslag efter månadstema

I PLswebloggen är månadens färgtema grönt, gult och vitt och temat vår, fräscht, årstidsbyte, white space.

Men istället för att göra ett färdigt uppslag med bilder och journaling, har jag valt att visa hur man kan göra ett personligt uppslag m h a 2 masker i 12*12", vanligt cardstock, några distresser och stämplar.


Inspirationen har jag fått av Puck på Vilda Stamps, som visade detta på Pocketscrap-träffen i Hjo i lördags.




1. Ta ett cardstock som inte har alltför mycket struktur (jag tog Bazzills). Detta för att det ska bli lättare att färga in pappret.

2. Leta upp den mask du vill använda, tejpa fast den med washitejp (för att få tejpen mindre klistrig, tryck den 2-3 gånger mot dina byxor) och fäst på baksidan av cardstocket.

3. Leta fram de färger du vill använda samt infärgningsverktyg. Jag använde Squeezed Lemonade, Mustard Seed, Shabby Shutters och Peeled Paint. Börja färga in masken med de ljusaste färgerna för att sen skugga lite lätt med de mörkare.

4. Dela cardstocket enligt den plastfick du tänkt använda. Själv har jag använt mig av ficka A och jag använde min DreamKuts för att dela pappret. DreamKuts är perfekt för att få rätt mått. Man slipper slita på skärmaskinens blad. För att få en lite mjukare och vårigare känsla rundade jag hörnen på samtliga kort.

5. Sen är det dags att fundera på om man vill stämpla några stämplar på som bakgrund. Jag har använt lite olika och då stämplat med Mementodynor i grönt och gult medan katten samt vecka och datum på titelkortet är stämplade med svart VersaFine.

Mitt uppslag är redo att bli fylld nästa vecka med foton och journaling. Kanske kommer jag att smycka och dekorera lite till. Men för tillfället är jag nöjd och ser fram emot att få fylla uppslaget. :)

Att göra detta uppslag tar lite längre tid än att välja ut kort, men det är otroligt roligt och givande att göra annorlunda uppslag emellanåt och på det sättet få kort som ingen annan kan göra exakt likadant med. :)

Ha nu en underbar fredag och helg. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar