1 sep. 2014

Nytt liv

Sen den 27/8 kör jag och maken med lchf-kost.
Vi provade lchf senvåren och sommaren 2010, men det funkade inte alls för mig. Det hände ingenting med min vikt. Idag tror jag att det beror på att vi fortfarande åt bröd, även om det var nyttigare än vad vi ätit innan.

Denna gång är det inget bröd, vanligt mjöl, mjölk, pasta, ris eller potatis. Vi äter bär, men inga mängder. Vi äter dessutom mer grönsaker nu än tidigare och då tycker jag att vi åt ganska mycket grönsaker tidigare.
Jag har inte ätit något med vanligt mjöl i sen första dagen och det känns bra. Inget godis, inga snacks. På helgen lyxar jag till det lite med fläsksvålar, ett härligt barndomsminne.

Den första månaden rörde jag mig inte så jättemycket. Det erkänner jag. Förut har det ofta varit att jag börjat samtidigt med mat, motion, m m. Det funkar sällan. Så första månaden (i stort sett) har jag fokuserat på mat och laga bra mat. Inga halvfabrikat utan gjort pulled pork med hemgjort barbequesås t ex. Vår Crocpot kommer verkligen till nytta nu. Fortfarande gör jag gärna storkok så att vi har lunchlådor några dagar framåt.
Vi har gjort:
  • korv stroganoff
  • tacos med hemgjorda pitabröd
  • pulled pork med barbequesås
  • kyckling i crocpot
  • chokladbollar med dadlar
  • snickersrutor (rekommenderar 70% choklad istället för 86%. Det blir för bittert)
  • chokladmousse
  • färsbiffar
  • baconlindad kyckling i gräddsås
... är en del av det vi gjort.

Jag försöker variera det vi äter. Oftast är det numer jag som lagar mat.
Jag söker på ett recept och lägger till lchf för att se vad som rekommenderas att vi ska ha i.
Ofta tittar jag på 56kilo.se, en sida som är jättebra. Tyvärr har jag inte hunnit läsa så mycket där, men jag har ambitionen att göra det kontinuerligt nu. :)

Maken hade sagt att jag inte skulle väga mig då jag är en prestationsmänniska utan dess like och blir lätt besviken på mig själv. Men den 27/8 kunde jag inte låta bli och det är jag glad för. -3,5 kg visade vågen! Wow. Utan att ha rört mig särskilt mycket. Det måste innebära att jag äter "rätt".
Dessutom känns det som att jag orkar mer. Jag får inte paltkoma. Jag sover lite bättre. Jag är jämnare i humöret. Och dessutom hoppas jag på att detta nya sätt att leva hjälper mig att inte få diabetes, som ligger i släkten.
Jag har börjat på yoga och ska gå varannan vecka. Tanken är att zumba kontinuerligt också samt att ta promenader och så småningom komma igång med joggandet igen när jag känner mig starkare. Dock ska jag vara oerhört försiktig då jag pressade mig för hårt i höstas/vintras och kroppen slog bakut i mars. Det vill jag inte uppleva igen.

Varje gång jag utsätts för frestelser (för ögonen äter kan jag lova) har jag ställt mig samma fråga:
"Är det värt att jag äter detta?"
Svaret har varit nej varje gång. För det är inte så att jag älskar att träna. Då skulle jag ljuga. Men jag vill inte backa när det går så bra med kosten. Till det mesta finns alltid alternativ.

Jag tröstäter inte längre heller. Så det är mycket beteendeändringar som jag jobbar med också förutom ändring av kost och det känns jätteskönt. Självkänslan jobbar jag också med för fullt. Jag har slutat låta folk trampa på mig som en gammal matta. Jag vågar säga ifrån. Jag är inte rädd. Jag vill inte ha relationer som får mig att må dåligt. Det är livet för kort för. Jag vill må bra och jag har rätt att få må bra. Jag offrar mig inte längre för andra på bekostnad av mig själv. Och att ha kommit hit känns så skönt.

Så nu hoppas jag bara på att det fortsätter så här bra. Max en gång i månaden tänker jag väga mig om ens det. Vi får se. Jag ska fortsätta läsa på om lchf. Fortsätta med kontinuerlig motion vill jag såklart så att jag blir starkare och få bättre kondition. Då mår jag bättre. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar