21 mars 2012

Provat Distesspennorna

I måndags på pysselträffen hade en av tjejerna med sig de nya distresspennorna som Tim Holtz kommer ut med nu.
De ska gå att användas tillsammans med de andra distressprodukterna, men det har jag inte testat än.

Jag testade att färglägga med dem.
Först på 4CC-papper men det blev inte bra.
Sen testade jag med akvarellpapper.
Förat testade jag med att dra streck direkt på motivet för att sen dra ut färgen med penselpenna. Det gick sådär.
Sen testade jag att först blöta det fält jag skulle måla med vatten först. Sen drog jag ett streck med pennan och dra ut färgen med penselpennan.
Det bästa resultatet var när jag ritade ut färg på ett akrylblock för att sen hämta upp färgen med penselpennan. Då blev det mjukt och fint i skuggor och övergångar.




Ansiktet och all hud testade jag med första tekniken.

Håret med andra tekniken och kläderna med sista tekniken.

Jag gillade det sista sättet bäst.
Tydligen ska pennorna funka bäst med något specialpapper som Timpan kommer med nu. Vi får väl se.

Tack för titten. Jag hoppas jag kunnat vara någon hjälp. :)

4 kommentarer:

  1. Superbra att se hur de olika teknikerna blev. Snyggt målat, som vanligt. Kram

    SvaraRadera
  2. Tack för en jättebra beskrivning av hur du använt pennorna! Tycker att du har lyckats BRA med färgläggningen, framför allt med den sista tekniken.

    Nu känner jag mig inte alls så sugen på de nya pennorna längre. Har ingen lust att köpa några specialpapper, eller att blöta akvarellpappret jag har. För med mina distresser målar jag precis som du går till väga med på det 3e sättet: stämplar och plockar upp färgen från ett akrylblock. Det får duga för mig! ;)

    SvaraRadera
  3. Sedan kan jag bara tillägga att Ciza kommer att göra en stämpel där det kommer att stå
    - Jag ska bara
    Cizas favorituttryck
    Vilken kommer att passa så bra med detta motiv

    SvaraRadera
  4. Håller med om att de två första teknikerna inte alls var ngt att arbeta med och håller också med Kicki om att det går precis lika bra med Distresser, både dynorna och stain som man kan droppa lite ner i en blandkopp, typ som används vid akvarellmålning. Håret och ansiktet är bra exempel på hur det inte skall resulteras. Mycket bra exemplifiering Ciza! :)

    SvaraRadera