31 dec. 2011

Bokkort


Som så många andra ville även jag testa att göra ett bokkort, men som alltid så gör ju inte jag som alla andra. :)

Jag utgick från ett antal passepartouter som suttit i tavlor från ett visst, stort varuhus. Det har varit sällan jag använt dem när jag satt in foton eller annat och därför har jag tagit ut dem och sparat. Jag har inte vetat vad jag skulle ha dem till förrän detta med bokkort blev populärt. :)

Jag började med att tejpa ihop dessa för att bilda ett djup till kortet.
Sen var det bara att börja mäta hur stor bokstommen skulle vara och sätta igång.

Förutom att utgå från passepartouterna i storlek utgick jag från ett foto som är från en utmaning som vi är några tjejer som har. Ljusrosa och vintage kan man säga att det är.
Så jag tog en servett med vintagemotiv, tog bort de två undre lagren och tejpade fast motivet på ett vitt cardstock. För att få motivet riktigt slätt och få bort nästan alla mönster från servetten använde jag en brayer/roller.

Här är resultatet av mitt bokkort.


Stommen är vit cardstock som jag färgat in med distresserna tattered rose och victorian velvet.
En bit mönsterpapper som jag färgat in med brun distress samt en sång från en gammal sångbok. Sångpappret har jag knölat ihop, rivit i kanterna och sen färgat in för att få det att se ännu äldre ut, trots att pappret faktiskt hade lite färg redan.



En egen liten banner gjorde jag av vitt cs och stämplade Vänner är änglar och tejpade fast.



Jag tog lite vita blommor i olika former och klistrade ovanpå varandra. När de var fastsatta chalkade jag dem samt tog på lite glitterlim.



Här är två andra blommor jag klistrade ihop, chalkade och glitterlimmade.




Och här är insidan:


Allra längst ner/bak satte jag en fom av nätpapper för att få lite struktur. Tyvärr syns det dåligt här på bilderna, men det gjorde en hel del för resultatet.
Ovanpå det tejpade jag fast servettpappret och sen ramarna.
Ovansidan på ramarna färgade jag in med samma rosa distresser, för att sen klistra på en spets. Det var lite pill att få hörnen snygga.



För att hörnen inte skulle se så nakna limmade jag fast olika vita blommor som även de fick chalkfärg och glitterlim.
Här ses en Pysseldagsstämpel från i våras, som för tillfället är slut i shoppen.



Den andra stämpeln är en av våra populäraste stämplar, dammtussarna.
Till sist duttade jag lite pearl maker längs ovan- och nederkanten på servettmotivet.

Så detta är min variant av ett bokkort. :)
Ha ett jättebra slut på 2011 och en härlig början på 2012.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar